החוג לחינוך מיוחד

מידע למועמדים
החוג לאנגלית
החוג לגיל הרך
החוג לחינוך חברתי קהילתי
חינוך יסודי
החוג לחינוך מיוחד
החוג ללשון העברית
החוג למדעים, קיימות וסביבה
החוג למקרא
החוג למתמטיקה
החוג לספרות
החוג לתקשורת
החוג לתרבות ישראל ומורשתו
התוכנית למנהיגות חינוכית חברתית
רג"ב - תוכנית המצטיינים
דף ניווט תואר ראשון
B.Ed תואר ראשון בחינוך והוראה
עידן חדש בתואר הראשון

החוג לחינוך מיוחד לגילאי 6-21 

  • במתכונת דו-חוגית -  הסטודנט יבחר בחוג לימודים נוסף מתוך אחד החוגים בביה"ס היסודי או העל יסודי.
  • במתכונת חד-חוגית - בשילוב התמחות בכו"ח - כבדי שמיעה וחרשים.
  • במתכונת חד-חוגית - בשילוב נתיב הקשת האוטיסטית

 

"נפלא כוחו של אדם המביט בניצן ורואה בו את הפרח.
אשרי האדם המבין כי גם הניצן המתקשה להיפתח, ראוי לפרוח"

 

אנחנו מזמינים אתכן/ם לחוות את החוג לחינוך המיוחד - הבית והדרך:

הבית – זה הביחד שלנו, יצירת שותפות, גאווה, ערכים.
הדרך – האקדמיה, התהליך, התהיות, הקשיים, ההצלחות, ההתפתחות המקצועית, הצמיחה מפרח הוראה
לאשת/איש חינוך בישראל.

 

בחוג לחינוך מיוחד מכשירים מורים להוראה ולחינוך של תלמידים עם צרכים מיוחדים במגוון אוכלוסיות, כגון תלמידים עם לקויות למידה, תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, תלמידים על הקשת האוטיסטית, תלמידים עם שיתוק מוחין, תלמידים עם הפרעות התנהגות או עם הפרעות רגשיות, תלמידים עם חירשות וכבדות שמיעה ותלמידים עם עיוורון.

הלימודים בחוג לחינוך מיוחד מקנים לסטודנטים ידע אקדמי ומיומנויות בדרכי הוראה המותאמות למליאה בכיתה, לקבוצות קטנות ולעבודה פרטנית עם תלמידים.

 





הלימודים במסלול מתקיימים במתכונת דו-חוגית וחד-חוגית.


במתכונת הדו-חוגית ילמדו הסטודנטים במסלול חינוך מיוחד ויבחרו בחוג לימודים נוסף באחד החוגים של בית הספר היסודי או העל-יסודי. המסלול החד-חוגי משלב התמחות בעבודה עם תלמידים עם לקויות שמיעה (כו"ח- כבדי שמיעה וחירשים).


חינוך מיוחד במתכונת חד-חוגית בשילוב התמחות בתחום לקויות השמיעה:

תוכנית הלימודים במתכונת החד-חוגית תכלול את תוכנית האב של החינוך המיוחד ומוקד הכולל קורסים עיוניים וסדנאות בתחום לקויות השמיעה. הקורסים והסדנאות נועדו להרחיב את הידע האקדמי המתייחס למאפיינים של אנשים עם ליקויי שמיעה, להבין את הגורמים להתהוות ליקויי השמיעה ולהכיר את מגוון הכלים הטיפוליים המותאמים לעבודה עם אוכלוסייה זו.

הלימודים בתוכנית ייחודית זו יזכו את הבוגרים בתעודת הוראה בחינוך מיוחד ובמסמך פנימי מטעם האקדמית גורדון, המעיד על הכשרה מותאמת לאוכלוסייה של תלמידים עם ליקויי שמיעה. לתוכנית יתקבלו הסטודנטים בעלי חתך הציונים הגבוה ביותר מבין מגישי המועמדות. המועמדים יזומנו לריאיון אישי עם ראשת החוג, שתבחן את קבלתם למסלול.


חינוך מיוחד במתכונת חד-חוגית בשילוב התמחות "הרשת האוטיסטית"

כתוכנית הלימודים תאפשר לכם, כמורי העתיד, לזכות בהכרה מעמיקה של אוכלוסיית הרצף האוטיסטי, להבין את האבחנה ומאפייני ההתנהגות, להחשף ליכולות ולמאפיינים הקוגניטיביים והחברתיים, למאפייני הוויסות החושי, וגם לחרדה והנגזרות הנפשיות המאפיינות חלק מהם.

זאת וההתנסות במסגרות של כיתות תקשורתיות ובתי ספר לילדים עם אוטיזם תצמיח אתכם כמורים בעלי ידע נרחב, בעלי מסוגלות עצמית, כישורים ייחודיים ומיומנויות נרחבות ורבות בעבודתכם בחינוך המיוחד בכלל ובמפגש עם תלמידים על הרצף, בפרט. 

מידע נוסף בהמשך העמוד.

תקצירי קורסים

למה ללמוד חינוך מיוחד אצלנו?

  • נתיב הקשת האוטיסטית

    בעשור האחרון חל גידול במספר הילדים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי, פי 3.5 לערך, ובהתאם חלה עליה במספרם במערכת החינוך. נתונים משנה זו, 2024, מצביעים על כך שיש עלייה משמעותית במספר התלמידים המאובחנים על הרצף האוטיסטי.  לפי נתוני משרד החינוך, מספר התלמידים בשנת 2024 המאובחנים כילדים על הרצף האוטיסטי עומד על 44,377. מתוכם 40.9% לומדים במוסדות לחינוך מיוחד, 32.5% תלמידים שזכאים לסל אישי ו- 26.6% לומדים בכיתות חנ"מ בבי"ס לחינוך רגיל. שיעור תלמידים עם אוטיזם מכלל תלמידי החינוך המיוחד בישראל עומד על 20.4%.

     

    נתונים אלו מחייבים הכשרה מתאימה לצוות החינוכי הנפגש עם הילדים המאובחנים עם אוטיזם, לצד אוכלוסיות נוספות, רגילות ועם צרכים מיוחדים אחרים במסגרות החינוך השונות.

     

    בשנת 2018 אושר בכנסת תיקון מספר 11 לחוק החינוך המיוחד, המהווה צעד משמעותי לקידום הכלה והשתלבות של תלמידים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך, לרבות תלמידים על הרצף האוטיסטי.

    היישום המעשי של החוק מתבצע כחלק ממהלך רחב לקידום ערכי היסוד והשתתתם על כל תלמידי ישראל, לרבות תלמידי החינוך המיוחד.

    בעקבות התיקון לחוק, תלמידים רבים יותר משתלבים במערכת החינוך "הרגילה" והמורים במסגרות האלה, נפגשים ביותר תלמידים עם אוטיזם.

    במסגרות החינוך המיוחד, לומדים הילדים על הרצף האוטיסטי שאינם יכולים להשתלב במסגרות "הרגילות".

    השתלבות מיטבית במסגרות החינוך דורשת כלים רבים להכרת מאפייני הרצף האוטיסטי, הבנת הצרכים הייחודיים להם ורכישת ידע ומיומנויות להוראת תלמידים אלו  בדרך להצלחות וללמידה משמעותית להשתלבותם בחברה, בקהילה ובעתיד החברתי-תעסוקתי.

    למכללות האקדמיות להכשרת מורים תפקיד משמעותי בהכשרת המורים למפגש עם אוכלוסייה ספציפית זו. אנחנו, באקדמית גורדון, בחוג לחינוך המיוחד, החלטנו ליצור תוכנית ייעודית ייחודית למען המורות והמורים לעתיד המבקשים להרחיב את הכשרתם בהוראת תלמידי "הקשת" (הרצף) המאתגרת הזו- נתיב הקשת האוטיסטית.  

    אתם, כמורי העתיד תזכו להכרה מעמיקה של אוכלוסיית הרצף האוטיסטי, להבנת האבחנה ומאפייני ההתנהגות, תחשפו ליכולות ולמאפיינים הקוגניטיביים והחברתיים, למאפייני הוויסות החושי, וגם לחרדה והנגזרות הנפשיות המאפיינות חלק מהם.

    זאת וההתנסות במסגרות של כיתות תקשורתיות ובתי ספר לילדים עם אוטיזם תצמיח אתכם כמורים בעלי ידע נרחב, בעלי מסוגלות עצמית, כישורים ייחודיים ומיומנויות נרחבות ורבות בעבודתכם בחינוך המיוחד בכלל ובמפגש עם תלמידים על הרצף, בפרט.  

     

    הסטודנטים שיבחרו בנתיב זה, לא יבחרו חוג נוסף, מעבר לחוג לחינוך המיוחד, אלא ילמדו בחוג לחינוך המיוחד + נתיב הקשת האוטיסטית.

    התעודה תהיה תעודה של מורה בחינוך המיוחד + תואר ראשון + תעודה פנימית מהמכללה- "נתיב הקשת האוטיסטית".


    בנתיב יילמדו קורסים כמו:

    • מבוא לקשת האוטיסטית
    • שפת סימנים
    • תקשורת חלופית מתווכת
    • ניתוח התנהגות לילדים על הרצף
    • כלים טיפוליים לילדים על הרצף
    • כישורי חיים
    • קשיים רגשיים חברתיים.......ועוד ועוד.......

     

    הסטודנטים שיבחרו בנתיב הזה, יתנסו בהוראה, בשנתון ג' בלימודיהם,  בכיתות תקשורתיות או בבתי ספר לחינוך מיוחד לילדים על הרצף.

  • למה כדאי ללמוד בחוג?

    החוג לחינוך מיוחד, מכונה בפינו גם: הבית והדרך – תחושת היחד, הנתינה, הגאווה והדרך, שאנחנו עושים יחד, עד לסיום התואר.

    אנחנו מכנים את החוג גם: החוג לחיוך מיוחד: המטרה שלנו היא שתגיעו בבוקר עם חיוך ותסיימו את היום בתחושת סיפוק + חיוך☺.

    • במהלך התואר תחוו נושאים ותחומים מרתקים, מאתגרים, מרחיבי אופקים.
    • אתם תתנסו בהוראה במסגרות חינוך מיוחדות או כאלה המשלבות ילדים מיוחדים.
    • אתם תחוו גם הוראה מותאמת מיטיבית, עם תלמידים שיגיעו למכללה כדי ללמוד אצלכם ולהסתייע בכם בקריאה ובחשבון.
    • תצאו לשטח עם סל כלים רלוונטיים, עדכניים, מאתגרים.

    האפשרויות שלכן.ם מגוונות:

    • תוכנית של ארבע שנים (דו חוגי) המקיפה את כל מה שתרצו ואתם צריכים לדעת לגבי ילדים עם צרכים מיוחדים.
    • תוכנית של ארבע שנים (דו חוגי) עם תעודה נלוות- לימודי הקשת האוטיסטית-הרחבה והעשרה בנושאים הקשורים לילדים הנמצאים על הרצף האוטיסטי.
    • תוכנית של ארבע שנים- חד חוגי- חינוך מיוחד+ מוקד לקויות שמיעה.

    מוקד לקויות שמיעה הוא "במקום" חוג נוסף. הוא מסלול הכולל קורסים תיאורטיים העוסקים באוכלוסיית כו"ח- כבדי שמיעה וחרשים, כולל סדנאות והתנסות בהוראה במסגרות לקויי שמיעה. תעודת ההוראה היא תעודה בחינוך המיוחד+ תעודה נילוות במוקד לקויות שמיעה.

  • ייחודי לאקדמית גורדון

    ניתן לשלב לימודים באחד מתוך ארבעה אשכולות: לימודי מוגבלות בחינוך, הקשת האוטיסטית, מפתחי מיומנויות תקשורת ושפה או מפתחי תנועה וסנסומוטוריקה.

  • ממבחר נושאי הלימוד

    קורסים תיאורטיים: אוכלוסיות שונות צרכים, פסיכופתולוגיה, התפתחות תקינה של שפה ודיבור, ליקויי שפה ודיבור, מוח ולמידה, קורסי קריאה וכתיבה, קורסי חשבון.

    קורסי דידקטיקה המכינים להתנסות בהוראה ומלווים אותה: יסודות בהוראה ובלמידה, סדנת הוראה בחינוך מיוחד והתנסות במסגרות חינוך מיוחד.

    כלים טיפוליים: אמנות ככלי טיפולי, הקולנוע ככלי חינוכי-טיפולי, תיאטרון בובות ככלי חינוכי-טיפולי, ביבליותרפיה, ועוד (הכלים משתנים משנה לשנה).

  • ד"ר יפעת רוטנברג תדמור

    ראש החוג לחינוך מיוחד
    04-8590166
    [email protected]

רוצה להוביל עידן חדש בחינוך?

  • אנו מזמינים אותך למלא פרטים ויועצת לימודים תחזור אליך.
*
יש למלא שם מלא
*
יש למלא מספר טלפון
*
יש למלא אימייל
אני מאשר/ת לאקדמית גורדון לשלוח לי מידע שיווקי והטבות
מתעניינים בלימודים?

השאירו את הפרטים שלכם ונשמח לחזור אליכם

  • אנא מלאו את השדות הבאים
  • השדות המסומנים בכוכבית (
    *
    ) הנם שדות חובה
*
יש למלא שם מלא
*
יש למלא מספר טלפון
*
יש למלא אימייל
*
יש לבחור נושא התעניינות
אני מאשר/ת לקבל מידע שיווקי מהמכללה