ניתן ללמוד כתוכנית חד שנתית, 3 סמסטרים כולל קיץ
ניתן לשלב/להוסיף נתיבי לימוד ייחודיים:
החוג להדרכה, הנחייה ולמידה מתמקד בדרכים השונות שבאמצעותן ניתן לסייע לאנשים ללמוד, לצמוח ולהתפתח במגוון רחב של הקשרים. הלימודים בחוג מהווים מסלול הכשרה למקצוע ההדרכה, הדרכה אישית והנחיית קבוצות, הדרכה, ייעוץ והנחייה במערכות החינוך החל מגילאי 0-3, הדרכה בחינוך הלא פורמאלי, והדרכה בארגוני עבודה.
חזון:
חזון החוג ממוקד בהעלאת קרנה של ההדרכה כמקצוע ובפיתוחם המקצועי של הלומדים בחוג כמדריכים לעתיד במגוון נושאים ותהליכים. לצורך מימוש חזון זה מפגישה תוכנית החוג את הסטודנטים ל אסטרטגיות, מיומנויות וכישורי הדרכה והתנסות בפועל בתהליכי ההדרכה גופם.
למי מיועדים הלימודים בחוג?
אפשרויות ההעסקה בתחום ההדרכה הן נרחבות וכוללות, בין השאר הדרכה, ייעוץ והנחייה במסגרות ארגוניות מגוונות, הדרכת קבוצות, הדרכת אנשי חינוך לגילאים השונים, הדרכת מורים חדשים, הדרכת מורים מאמנים ומורים חונכים (נדרשת הכשרה נוספת), הדרכת מורים בתחום התקשוב, הדרכת הורים, ועוד.
תוכנית בוקר:
קורסי התוכנית ילמדו במהלך 3 סמסטרים רצופים
סמסטר א' + ב' תשפ"ה: הלימודים יתקיימו בימי שני, בשעות 08:30-17:30.
הלימודים יתקיימו ברובם מרחוק –באופן מקוון (בזום), פרט לשלושה מפגשים שיתקיימו פנים אל פנים במכללה. בנוסף יילמדו חלק מהקורסים באופן מקוון א-סינכרוני (המפגש אינו בזמן קבוע לכולם אלא באחריות הסטודנט ללמוד בזמן המתאים לו ולמלא את הדרישות לאורך הסמסטר).
סמסטר קיץ תשפ"ה: יתקיים החל מראשית חודש יולי (12 ימי לימוד) בימים שני, שלישי וחמישי בשעות 8:30-15:45. כל סמסטר הקיץ יתקיים מרחוק (זום) פרט למפגש האחרון שיתקיים פנים אל פנים במכללה.
קורסים נוספים יתקיימו במתכונת אסינכרונית (לימודים בזמנכם/ן הפנוי במהלך הסמסטר).
הנחית עבודת הגמר תימשך לאחר מועד זה, עד סיומה. המועד האחרון להגשת עבודת הגמר 31/03/2026.
תוכנית אחר הצוהריים:
קורסי התוכנית ילמדו במהלך 3 סמסטרים רצופים
סמסטר א' + ב' תשפ"ה: הלימודים יתקיימו בימי שני, משעה 14:30 עד השעה 21:00
הלימודים יתקיימו ברובם מרחוק באופן מקוון (בזום), פרט לשלושה מפגשים שיתקיימו פנים אל פנים במכללה. בנוסף יילמדו חלק מהקורסים באופן מקוון א-סינכרוני ( המפגש אינו בזמן קבוע לכולם אלא באחריות הסטודנט ללמוד בזמן המתאים לו ולמלא את הדרישות לאורך הסמסטר).
סמסטר קיץ תשפ"ה: הלימודים יתקיימו באופן מרוכז, כשבכל קורס יתקיימו 12 מפגשים. בימים שני, שלישי וחמישי בשעות 8:30-17:30. כל סמסטר הקיץ יתקיים מרחוק (זום) פרט למפגש האחרון שיתקיים פנים אל פנים במכללה.
קורסים נוספים יתקיימו במתכונת אסינכרונית (לימודים בזמנכם/ן הפנוי במהלך הסמסטר).
תקשורת בין-אישית: היבטים עיוניים והתנסות – הקורס נועד לספק לסטודנטים הזדמנות להתנסות בתקשורת בין-אישית (התנסות זו מלווה בתהליכים רפלקטיביים אישים וקבוצתיים), כמו גם להעמיק את הידע התאורטי שלהם בכמה מודלים אנליטיים של תקשורת אשר מתמקדת בהבנת קונפליקטים בין-אישיים, בהתמודדות עם התנגדויות וכשלים ובקידום תהליכי שינוי.
יחסי מדריך-מודרך וסדנה תומכת פרקטיקום – הקורס נועד בין השאר להקנות ללומדים כלים לפיתוחם כמדריכים מקצועיים, וזאת תוך כדי בירור ובדיקה של תפיסת תפקידם במערך היחסים מדריך-מודרך בהקשר ההתנסותי של פעילותם; לפתח חשיבה רפלקטיבית תהליכית של כל אחד מהמשתתפים בקורס על עצמו כמדריך במערך היחסים ובסיטואציות הדרכתיות שהוא ייחשף אליהן במהלך ההתנסות; לְקַשר בין תובנות אישיות הצומחות מתוך ההתנסות לבין מושגים מובילים בעבודת ההדרכה; ולתת מענה אישי לכל אחד מהמשתתפים תוך כדי חיבורו להקשר ההתנסותי הייחודי שהוא ייחשף אליו.
מודלים ואסטרטגיות בהדרכה – הקורס נועד להגביר את מודעוּת הלומדים למכלול הנושאים והרעיונות שעניינם תהליכי הדרכה והנחיה, כמו גם לפתח גישה ביקורתית ויכולת שלהם להעריך מודלים של הדרכה ולהשוות ביניהם. במהלך הקורס הם יכירו תפיסות, גישות ואסטרטגיות בתחום ההדרכה וייחשפו למודלים תאורטיים ויישומיים של הדרכה בארגונים בכלל ובמערכת החינוך בפרט.
להיות מדריך: מעגלי חונכוּת והדרכה (סמינריון מתפתח) – תהליכי הדרכה מהווים חלק בלתי-נפרד מהפעילות בארגונים, בחברות ובמערכות. מסגרות ההדרכה הן ערוץ מוּכר ומקובל להתפתחותם של כלל העובדים במערכת ולשיפור יכולתם המקצועית. המחקר בתחום מתמקד בין השאר בתפיסת תפקידו של המדריך, בדרכים שמודרכים נוקטים, בסביבות ההדרכה, במאפייני ההדרכה ובתוצריה.
מהוראה להנחיה: תהליכים בהדרכת קבוצות – לעיתים מורים וגננות נדרשים במסגרת תפקידם להנחות קבוצות של אנשי הוראה, תלמידים והורים. בהנחיית קבוצות יש שימוש במיומנויות השונות ממיומנויות ההוראה. המשתתפים בקורס ייחשפו לפן התאורטי של הרכיבים הנכללים בתהליכי ההנחיה הקבוצתית. נוסף על כך תודגש החשיבות של יצירת האווירה וביצוע הפעולות הנדרשות ללמידה קבוצתית מיטבית.
מטרת הפרקטיקום היא להקנות כלים לפיתוח המדריך (או מפתח ההדרכה) כאיש מקצוע, תוך בירור תפיסת התפקיד במערך יחסי מדריך-מודרך בהקשר ההתנסות של כל אחד מהמשתתפים בקורס.
תכלית הפרקטיקום היא לשלב התבוננות והתנסות במציאות מקצועית, שעניינה הבנה והמשגה של מורכבות תפקיד המדריך ועבודת ההדרכה.
תכלית זו מושגת תוך קישור הלימודים התיאורטיים עם הסיטואציות ההדרכתיות הנחוות.
הפרקטיקום מתקיים החל מהסמסטר השני ויש להקצות לו לפחות שעתיים בשבוע, מעבר לשעות הלימודים במכללה ובהתאם להנחיות מרכז הפרקטיקום.
נתיב הדרכה ייעוצית טיפולית משלב לימודים בחוג לתואר שני עם לימודי תעודה המוכרים ע"י משרד העבודה. הקבלה לנתיב הינה בכפוף לתנאי הקבלה לתוכנית התואר השני הרגילה. פתיחת הנתיב תלויה במספר הנרשמים.
היקף הנתיב הוא כ-40% משעות הלימוד בתכנית התואר
עבודות הגמר בנתיב יתמקדו בהיבטים שעניינם בגילאי לידה עד שלוש
למסיימים בהצלחה ינתנו:
נתיב המציע תואר מוסמך בהדרכה, הנחייה ולמידה בשילוב הכשרה בשילוב עם תעודת הסמכה כמדריך קבוצות מטעם האקדמית גורדון.
הלימודים כוללים גם לימודי השלמה נוספים למערכת השעות הבסיסית (במהלך שנות הלימוד בחוג) בהיקף של עד קורס סמסטריאלי מידי שנה.