תוכנית חד שנתית, 3 סמסטרים כולל קיץ
ניתן לשלב/להוסיף מסלול ייחודי:
החוג להדרכה, הנחייה ולמידה מתמקד בדרכים השונות שבאמצעותן ניתן לסייע לאנשים ללמוד, לצמוח ולהתפתח במגוון רחב של הקשרים. הלימודים בחוג מהווים מסלול הכשרה למקצוע ההדרכה, הדרכה אישית והנחיית קבוצות, הדרכה, ייעוץ והנחייה במערכות החינוך מגיל לידה עד 3, הדרכה בחינוך הלא פורמאלי, והדרכה בארגוני עבודה.
חזון:
חזון החוג ממוקד בהעלאת קרנה של ההדרכה כמקצוע ובפיתוחם המקצועי של הלומדים בחוג כמדריכים לעתיד במגוון נושאים ותהליכים. לצורך מימוש חזון זה מפגישה תוכנית החוג את הסטודנטים עם אסטרטגיות, מיומנויות וכישורי הדרכה והתנסות בפועל בתהליכי ההדרכה גופם.
למי מיועדים הלימודים בחוג?
אפשרויות ההעסקה בתחום ההדרכה הן נרחבות וכוללות, בין השאר הדרכה, ייעוץ והנחייה במסגרות ארגוניות מגוונות, הדרכת קבוצות, הדרכת אנשי חינוך לגילאים השונים, הדרכת מורים חדשים, הדרכת מורים מאמנים ומורים חונכים (נדרשת הכשרה נוספת) ועוד.
לתכנית רשאים להגיש מעמדות בעלי/ות תואר ראשון שסיימו את לימודיהם/ן במוסד אקדמי מוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה, בממוצע 80 ומעלה.
בנוסף, נדרש ידע באנגלית ברמת "מתקדמים ב'".
קורסי התוכנית (הרצאות, שיעורים, סדנאות, סמינריונים) ילמדו במהלך שלושה סמסטרים רצופים.
תוכנית בוקר:
סמסטר א' וסמסטר ב': למידה מרחוק סינכרונית בזום - ימי ב', 08:30-15:45
למידה בקמפוס - בימי ב', מתוכננים מראש - 3-4 פעמים בסמסטר.
סמסטר קיץ : יתקיים החל מראשית חודש יולי, 12 ימי לימוד (פעמיים עד שלוש בשבוע לימודי בוקר) בלמידה מרחוק (זום), פרט למפגש אחד שיתקיים פנים אל פנים במכללה ועליו תימסר הודעה מראש.
בנוסף, יתקיימו קורסים א-סינכרוניים: בקצב אישי או מתוזמנים על ידי המרצים.
תוכנית אחר הצהריים:
סמסטר א' וסמסטר ב': למידה מרחוק סינכרונית בזום - ימי ב', 14:30-21:00
למידה בקמפוס - בימי ב', מתוכננים מראש - 3-4 פעמים בסמסטר.
סמסטר קיץ : יתקיים החל מראשית חודש יולי, 12 ימי לימוד (פעמיים עד שלוש בשבוע לימודי בוקר) בלמידה מרחוק (זום), פרט למפגש אחד שיתקיים פנים אל פנים במכללה ועליו תימסר הודעה מראש.
בנוסף, יתקיימו קורסים א-סינכרוניים: בקצב אישי או מתוזמנים על ידי המרצים.
.פתיחת המסלולים מותנית בכמות נרשמים מספקת*
*מערכת השעות טנטטיבית ותיסגר לקראת פתיחת שנת הלימודים.
*סטודנטים הלומדים במתכונת משולבת (תואר ראשון + תעודת הוראה + תואר שני) יהיו זכאים לתעודת התואר השני רק בסיום לימודי תואר ראשון.
*סיום הנחית עבודת הגמר והמועד האחרון להגשת עבודת הגמר בתקנון התואר השני.
תקשורת בין-אישית: היבטים עיוניים והתנסות – הקורס נועד לספק לסטודנטים הזדמנות להתנסות בתקשורת בין-אישית (התנסות זו מלווה בתהליכים רפלקטיביים אישים וקבוצתיים), כמו גם להעמיק את הידע התאורטי שלהם בכמה מודלים אנליטיים של תקשורת אשר מתמקדת בהבנת קונפליקטים בין-אישיים, בהתמודדות עם התנגדויות וכשלים ובקידום תהליכי שינוי.
יחסי מדריך-מודרך וסדנה תומכת פרקטיקום – הקורס נועד בין השאר להקנות ללומדים כלים לפיתוחם כמדריכים מקצועיים, וזאת תוך כדי בירור ובדיקה של תפיסת תפקידם במערך היחסים מדריך-מודרך בהקשר ההתנסותי של פעילותם; לפתח חשיבה רפלקטיבית תהליכית של כל אחד מהמשתתפים בקורס על עצמו כמדריך במערך היחסים ובסיטואציות הדרכתיות שהוא ייחשף אליהן במהלך ההתנסות; לְקַשר בין תובנות אישיות הצומחות מתוך ההתנסות לבין מושגים מובילים בעבודת ההדרכה; ולתת מענה אישי לכל אחד מהמשתתפים תוך כדי חיבורו להקשר ההתנסותי הייחודי שהוא ייחשף אליו.
מודלים ואסטרטגיות בהדרכה – הקורס נועד להגביר את מודעוּת הלומדים למכלול הנושאים והרעיונות שעניינם תהליכי הדרכה והנחיה, כמו גם לפתח גישה ביקורתית ויכולת שלהם להעריך מודלים של הדרכה ולהשוות ביניהם. במהלך הקורס הם יכירו תפיסות, גישות ואסטרטגיות בתחום ההדרכה וייחשפו למודלים תאורטיים ויישומיים של הדרכה בארגונים בכלל ובמערכת החינוך בפרט.
סמנריון מתפתח, למשל - "להיות מדריך": מעגלי חונכוּת והדרכה (סמינריון מתפתח) – תהליכי הדרכה מהווים חלק בלתי-נפרד מהפעילות בארגונים, בחברות ובמערכות. מסגרות ההדרכה הן ערוץ מוּכר ומקובל להתפתחותם של כלל העובדים במערכת ולשיפור יכולתם המקצועית. המחקר בתחום מתמקד בין השאר בתפיסת תפקידו של המדריך, בדרכים שמודרכים נוקטים, בסביבות ההדרכה, במאפייני ההדרכה ובתוצריה.
מהוראה להנחיה: תהליכים בהדרכת קבוצות – לעיתים מורים וגננות נדרשים במסגרת תפקידם להנחות קבוצות של אנשי הוראה, תלמידים והורים. בהנחיית קבוצות יש שימוש במיומנויות השונות ממיומנויות ההוראה. המשתתפים בקורס ייחשפו לפן התאורטי של הרכיבים הנכללים בתהליכי ההנחיה הקבוצתית. נוסף על כך תודגש החשיבות של יצירת האווירה וביצוע הפעולות הנדרשות ללמידה קבוצתית מיטבית.
מטרת הפרקטיקום היא להקנות כלים לפיתוח המדריך (או מפתח ההדרכה) כאיש מקצוע, תוך בירור תפיסת התפקיד במערך יחסי מדריך-מודרך בהקשר ההתנסות של כל אחד מהמשתתפים בקורס.
תכלית הפרקטיקום היא לשלב התבוננות והתנסות במציאות מקצועית, שעניינה הבנה והמשגה של מורכבות תפקיד המדריך ועבודת ההדרכה.
תכלית זו מושגת תוך קישור הלימודים התיאורטיים עם הסיטואציות ההדרכתיות הנחוות.
הפרקטיקום מתקיים החל מהסמסטר השני ויש להקצות לו לפחות שעתיים בשבוע, מעבר לשעות הלימודים במכללה ובהתאם להנחיות מרכז הפרקטיקום.
מסלול הדרכה ייעוצית טיפולית משלב לימודים בחוג לתואר שני עם לימודי תעודה המוכרים ע"י משרד העבודה. הקבלה למסלול הינה בכפוף לתנאי הקבלה לתוכנית התואר השני הרגילה. פתיחת הנתיב תלויה במספר הנרשמים.
היקף המסלול הוא כ-40% משעות הלימוד בתכנית התואר
עבודות הגמר במסלול יתמקדו בהיבטים שעניינם בגילאי לידה עד שלוש
למסיימים בהצלחה ינתנו: